سه‌شنبه 11 شهريور 1393 - 6 ذي القعدة 1435 - 2 سپتامبر 2014

صفحه اول|منابع خبري|گزارش هفتگی|تشکيلات شورا|ائمه جمعه|ارتباط با ما |رهنمود رهبر|کتابخانه|پست الکترونیک

مطلب امام جمعه ساوه

عنوان مطالب ایراد شده
مورخ 01/11/1390 - عنوان مطلب : وجود جن از نظر قرآن کريم
نسخه چاپی تهیه نسخه چاپی           تعداد بازدید : 467



وجود جن از نظر قرآن کريم

درباره جن افسانه ها و داستان هاي خرافي بسياري ساخته اند

، ولي اصل وجود آن و صفات ويژه اي که در قرآن براي جن آمده مطلبي است که هرگز با

علم و عقل مخالف نيست.

از آيات استفاده مي شود بر خلاف تصور مردم که آنها را «

از ما بهتران » مي دانند ، انسان برتر از آنهاست به دليل اين که تمام پيامبران

الهي از ميان انسانها برگزيده شدند. جنّيان به پيامبر اسلام که بشر بود ايمان

آوردند و از او پيروي کردند. اصولا واجب شدن سجده در برابر آدم بر شيطان ( که بنا

به تصريح قرآن از بزرگان طايفه جن بود ) دليل بر فضيلت نوع انسان بر جن مي باشد.

جهات خرافي و غير منطقي به اين موجود داده شده که وقتي جن

گفته مي شود بعضي از خرافات با آن تداعي مي شود ، از جمله اين که آنها را با

اَشکال غريب و وحشتناک موجوداتي دُم دار و سم دار مي کشند . اينان را موذي و پر

آزار ، کينه توز و بد رفتار مي دانند که ممکن است از ريختن يک ظرف آب داغ در يک

نقطه خالي ، خانه هاي بسياري را به آتش کشند!!!

هيچ دليلي بر انحصار موجودات زنده به آن چه مي بينيم

نداريم ، بلکه دانشمندان علوم طبيعي مي گويند موجوداتي را که انسان با حواس خود مي

تواند درک کند ، در برابر موجوداتي که با حواس قابل درک نيستند ، ناچيز است.

بنابراين موجودات و حقايقي وجود دارند که اگر چه به حس انسان داخل نمي شوند ، اما

حقيقتا وجود دارند. 

آيا جنيان پيغمبراني از جنس خود داشته اند؟؟؟ در قرآن

مجيد آمده است که در قيامت به خلايق خطاب مي شود : « اي جمعيت جن و انس! بگو

رسولاني از خودتان به سوي شما نيامدند که آيات مرا برايشان بازگو مي کردند و از

چنين روزي شما را بيم مي دادند؟!»

ولي بيشتر مفسران بر آن هستند که کلمه (منکم) (از شما)

دليل بر اين نيست که پيامبران هر دسته ، از جنس خودشان مي باشند. اين را نظير آيه (يخرج

منهما اللؤلؤ و المرجان) گرفته اند که مرواريد و مرجان فقط در آبهاي شور حاصل مي

شود اما در آيه به آبهاي شور و شيرين نسبت داده شده است. نيز در عرف مردم گفته مي

شود نان و شير خوردم ، حال آنکه خوردن فقط مربوط به نان است و شير آشاميده مي شود

، پس مي تواند منظور از رسولان ، رسولان انساني باشد که براي هدايت انسان و جن

آمدند.

در حديثي از اميرالمؤمنان علي (ع) آمده که پيامبري به نام

يوسف به سوي آنان برانگيخته شد ولي او را کشتند ، اما بين مفسران و انديشمندان

اختلافي نيست که پيامبر اکرم (صلي الله و عليه و آله) براي جن و انس مبعوث بوده و

عده اي از جنيان طبق آيات و روايات متواتر به حضرت ايمان آورده و مسلمان شده اند.

چگونگي مسلمان شدن جمعي از آنان در بعضي از روايات آمده است . از روايات استفاده

مي شود پيامبر و ائمه نمايندگاني از خود آنها برايشان مي گماشتند. نيز بعضي از

آنها داوطلبانه از محضر پيامبر مطالبي مي آموختند سپس به تبليغ آن در قوم خود مي

پرداختند.

ويژگي هاي ذيل در مورد جن از آياتي استفاده مي شود که :

1. جن موجودي است که از حس پنهان است و عقل و قدرت دارد.

2. از آيات قرآن استفاده مي شود که آنها مکلف به تکاليف

الهي است.

3. جن ها مانند انسانها داراي دو گروهند: مؤمنان صالح و

کافران سرکش.

4. موجودي است که از شعله آتش آفريده شده بر خلاف انسان

که از خاک آفريده شده.

5. داراي علم و ادراک و تشخيص حق از باطل و قدرت منطق و

استدلال است.

6. داراي حشر و نشر و معادند.

7. قدرت نفوذ در آسمانها و خبرگيري و استراق سمع داشتند و

بعدا منع شدند.

8. با بعضي از انسانها ارتباط برقرار مي کردند و با آگاهي

محدودي که نسبت به بعضي از اسرار نهاني داشتند به اغواي انسانها مي پرداختند.

9. ميان آنها افرادي يافت مي شوند که از قدرت زيادي

برخوردارند همان گونه که ميان انسانها چنين است.

10. قدرت بر انجام بعضي از کارهاي مورد نياز انسان را

دارند.

11. خلقت آنها روي زمين قبل از خلقت انسانها بوده است.

ارتباط با جنيان!!!

از روزگاران قديم بين انسان و جن شيوه هاي مختلفي از

روابط بوده است. اين روابط را که در قرآن و روايات و سخنان دانشمندان ذکر شده

اشاره مي کنيم:

پناه بردن به جن:

در قرآن مجيد آمده «مرداني از انس به مرداني از جن پناه

مي بردند و آنها سبب افزايش گمراهي و طغيانشان مي شوند». رسم عرب چنين بود که

هرگاه به بيابان هولناکي مي رسيدند مي گفتند :«به بزرگ و رئيس اين سرزمين از شر

سفيهان قومش پناه مي بريم».آنها عقيده داشتند با گفتن اين سخن، بزرگ جنيان آنها را

از شر سفيهان جن حفظ مي کند.  در اسلام از اين کار نهي

شده و بايد به خدا پناه برد که آفريننده جن و غير جن است. در بعضي روايات توصيه شده

است که در چنين مواقعي خوب است اذان بگوييد تا از شر جنيان سرکش در امان بمانيد.

تسخير جن:

بين فقها اختلاف است که آيا جايز است جنيان را تسخير کرد

و آنها را به خدمت گرفت؟؟؟

در اين باره نظر قطعي و دقيق ارائه نشده ، در مجموع مي

توان گفت اگر اين کار نسبت به مؤمنان جن باشد و مايه آزارشان گردد جايز نيست ، ولي

اگر مايه آزارشان نشود روا مي باشد.

البته به کار گرفتن آنها براي کارهاي نامشروع حرام است.

بر اساس آموزهاي وحياني جنياني در حد وسوسه مي توانند

آدمي و کساني را که با جن در ارتباط اند از کارهايي باز دارند ولي قدرت فيزيکي

ندارند که سبب و مانع کارها بشوند چون قدرت و اراده آدمي فوق قدرت جن است از اين

رو جن تحت تسخير آدميان در مي آيد ولي آدمي تحت فرمان جن نخواهد بود و تنها در حد

وسوسه ممکن است براي انسان مشکلاتي ايجاد کند چنانکه در سور? ناس که آخرين سوره

قرآن کريم است گفته شده پناه مي جويم به پروردگار از شر وسوسه جن. ولي به لحاظ

تسخير ، آدمي قدرتش بيشتر است . هستند کساني که جنيان را به خدمت مي گيرند و از

آنها کار مي کشند .شاهد آن جريان حضرت سليمان است که جنيان تحت تسخير او بوده اند.

قرآن کريم در اين باره فرمود:

گروهي از جن پيش روي سليمان به اذن پروردگار کار مي کردند

و براي او معبدها ، تمثالها و ظروف بزرگ غذا تهيه مي کردند.

دربار? ضربه وارد کردن جن به انسان گرچه قصه هايي مطرح

است ولي به لحاظ علمي پذيرفته نشده و در روايات هم مطلبي در اين خصوص نيامده است،

گر چه اگر جنيان از سوي خداوند مأموريتي بر انجام کاري و يا ضربه زدن به افرادي

داشته باشند چنين چيزي ممکن است چنان که در برخي روايات آمده که در کربلا عده اي

از جنيان به کمک و ياري امام حسين (ع) آمدند و حضرت فرمود :« چون شما لشکر دشمن را

مي بينيد و آنها شما را نمي بينند، اين جنگ نابرابر و غير عادلانه است» در نتيجه

حضرت از پذيرش ياري جنيان خودداري نمود.

چگونه جنيان مي توانند به شکلهاي مختلف در آيند؟؟؟

جنيان موجودي مادي و داراي اجسام لطيفي هستند که قدرت

دارند به شکلهاي مختلف در آيند. گاهي هم خداوند به حسب مصالح ، آنها را به صورتهاي

گوناگون در مي آورد. اين که خداوند به آنها چنين قدرتي داده که به هر صورتي

بخواهند در آيند.

جنيان موجودات بسيار لطيف و انعطاف پذير هستند مانند هوا

که قابل انبساط و انقباض هستند. گاهي به صورت آدم ، گاهي موجودات کوچک ، گاهي

موجودات بزرگ با بدن ها و چشم ها و مو هاي عجيب نمودار مي شوند ؛ يعني ظاهر شدن

براي انسان به صورتي خاص ، نه آنکه از ماهيت حقيقي خود خارج شوند و تغيير ماهيت

دهند ، بله به اين معنا که در قوه حس و ادراک انسان به صورتهاي مختلفي محسوس مي

شوند بدون آنکه تغيير ماهيتي صورت گيرد.

کلا اين اطلاعات را در باره جن ، خودم از« حوزه علميه قم»

به صورت مکاتبه اي به دست آوردم.

براي توضيح بيشتر رجوع کنيد به کتاب جن و شيطان ،تحقيق

قرآني و روايي و عقلي ،تأليف علي رضا رجالي تهراني

واحد فرهنگي و کامپيوتر دفتر امام جمعه ساوه

ميثم يعقوبي

منبع:

1) تفسير نمونه جلد25-ص108،نشر دارالکتب الاسلاميه،تهران

1379.

2) موسوعه کلمات امام حسين (ع)،ص320،3 ) دائره المعارف

تشيع جلد 5-صفحات 450-452،4) سوره هاي جن ، الرحمن ، نمل ، سباء ، حجر، کهف و

انعام.

 

 

نظرات کاربران :

اي ميل :
نام :
نظر شما :
 
   
 
   تعداد بازدید : 16603116    ImamatJome.com © 2008